سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتقال سند بدون استعلام از شهرداری


انتقال سند بدون استعلام از شهرداری
با توجه به اینکه معامله و خرید و فروش ملک از جمله معاملاتی است که نیاز به سرمایه زیادی دارد و باعث انتقال قیمت مالی زیادی بین طرفین معامله می شود، به همین دلیل حساسیت ها و ضرورت هایی برای واگذاری وجود دارد. سند و انتقال قیمت آن. که برای جلوگیری از بروز مشکل و اطمینان از صحت معامله باید رعایت شود.

یکی از اولین و مهمترین اقدامات در معامله ملک، اطمینان از وضعیت حقوقی ملک توسط خریدار است. این اطمینان از طریق استعلام ملک و سند معامله برای تعیین صحت سند از نظر قانونی و عدم تخلف در ساخت ملک و بدهی مالک به دست می آید.

به این ترتیب خریدار می تواند از مشخصات دقیق ملک، اعتبار سند و یا وجود تخلف در مرحله ساخت ملک مطلع شود.
در صورتی که دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده در مورد معامله ملک به توافق برسند و بخواهند سند را به طور رسمی منتقل کنند، این انتقال منوط به استعلام از شهرداری است.

طبق قوانین موجود، مالک هر ساختمانی برای دریافت پایان کار از شهرداری و امکان فروش ساختمان خود، باید ساختمان را زیر نظر مهندسان و بر اساس ضوابط و مقررات بسازد و باید پرداخت کرده باشد. هزینه های نوسازی و عوارض شهرداری
مالک ساختمان به دلیل اتمام کار یا تخلف در ساخت و ساز نباید به شهرداری بدهکار باشد. برای انتقال سند مالک باید تمام بدهی خود را به شهرداری تسویه کند.

نحوه اخذ استعلام ملک از شهرداری
استعلام ملک باید از شهرداری منطقه ای که ساختمان در آن احداث شده و ملک در آن قرار دارد انجام شود. مالک برای استعلام ابتدا باید فرمی را که از سوی دفتر اسناد رسمی به وی داده شده به شهرداری تحویل دهد و سپس درخواست استعلام را در شهرداری منطقه ثبت کند و منتظر پاسخ استعلام خود از شهرداری باشد. پس از آن کارشناسان شهرداری پروانه ساختمان را بررسی می کنند و در صورت تخلف مالک باید جریمه های تعیین شده را پرداخت کند.

در صورت عدم پرداخت هزینه های بازسازی ساختمان، مالک موظف به پرداخت این هزینه ها می باشد. همچنین سایر هزینه ها مانند جمع آوری زباله و کمک آموزشی باید توسط مالک پرداخت شود. همان شکل که گفته شد مالک ملک  باید تمامی بدهی خویش  به شهرداری بپردازد و بدهی به شهرداری به هیچ عنوان نداشته باشد.

پس از دریافت پاسخ استعلام، مالک باید بلافاصله آن را به اداره ثبت محل نقل و انتقال سند ارائه کند تا بتواند سند ملک را انتقال دهد.

به طور کلی باید تاکید داشت که طبق قوانین ، دفتر اسناد رسمی تا زمان استعلام لازم در هر یک از موازد از اداره هایی مثل  ثبت، شهرداری، دارایی و ... سند انتقال خانه را تنظیم نمیکند.
قوانین مربوط به استعلام از شهرداری
بر اساس ماده 1 قانون تسهیل اسناد مصوب 1385، لازم است نسبت به واگذاری همان ساختمان ها در محدوده، توسط دفاتر اسناد رسمی از شهرداری استعلام شود.

وضعیت ثبتی و عدم بازداشت در مورد ترتیب رسمی واگذاری همان زمین ملکی. اقدام کنید بند الف این ماده لزوم اخذ گواهی پایان کار یا عدم تخلف موضوع تبصره 8 ماده 100 اصلاحی قانون شهرداری در خصوص املاک مشمول قانون مذکور را بیان می کند.
همچنین در ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون تسهیل گری آمده است: دفاتر اسناد رسمی موظفند قبل از تنظیم سند نقل و انتقال ملک، تبصره 8 ماده 100 قانون شهرداری مصوب 1394 را رعایت کنند. به یادداشت مذکور عمل کنید.