سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرور زمان در دعاوی ملکی


مرور زمان در دعاوی ملکی

در رابطه با مطالبات ملکی، مسائل و سوالات زیادی برای افراد درگیر در این موارد وجود دارد.  امور ملکی فرصت دارند.ابتدا لازم است در مورد دعاوی ملکی و انواع آن توضیح داده شود تا پس از روشن شدن موضوع، بحث مرور زمان در دعاوی ملکی مطرح شود.

دعاوی ملکی بسیار متنوع و پیچیده است و شامل مسائل زیادی می شود. بسیاری از دعاوی ملکی به دلیل عدم اطلاع و دانش حقوقی افراد رخ می دهد. همچنین اشتباهات و اختلافات شخصی افراد نیز می تواند از علل این گونه دعاوی باشد. انواع دعاوی ملکیدعاوی ملکی بر حسب علل ایجاد و رسیدگی متفاوت است و در یک تقسیم بندی کلی به شرح زیر دسته بندی می شود:

دعاوی حقوقی ملکیدعاوی مالکیت کیفریدعاوی حقوقی ملکیاین نوع دعاوی ملکی که بیشترین انواع دعاوی ملکی را تشکیل می دهد شامل آن دسته از دعاوی ملکی است که در رابطه با مسائل حقوقی ایجاد می شود و رسیدگی به آنها با تقدیم دادخواست قانونی و در شورای حل اختلاف آغاز می شود. یا در دادگاه قانونی تحت تعقیب قرار گیرد.

دعاوی مالکیت حقوقی به دعاوی مالی و غیر مالی تقسیم می شود. برخی از دعاوی حقوقی ملکی با توجه به شرایط از طریق شورای حل اختلاف و جبران خسارت قابل طرح، پیگیری و حل و فصل است. در دعاویی که باید از طریق دادگاه پیگیری شود، دادگاه محل وقوع ملک مرجع صالح برای رسیدگی محسوب می شود.

برخی از مهمترین دعاوی ملکی عبارتند از:

دعوای تصرف حقوقی عدوانیدعوای خلع یددعوی مستلزم تنظیم سند رسمیدعوای دریافت فسخ کاردعوی الزام به تسلیم ملکدعوای وام مسکندعاوی مربوط به سرقفلیدعاوی مالکیت کیفریدعاوی اموال کیفری به دعاویی گفته می شود که در آنها امور اموالی از قبیل کلاهبرداری، تخلفات ملکی و هر نوع جرمی موضوع شکایت است. در دعاوی مالکیت کیفری از شخص شاکی خصوصی یا وکیل وی یا مدعی العموم شکایت می شود. و مرجع صالح رسیدگی به این دعاوی دادگاه محل وقوع ملک می باشد.

برخی از رایج ترین دعاوی کیفری دارایی عبارتند از:دعوای تصرف عدوانی مجرمانهدعاوی در مورد کلاهبرداری املاک و مستغلاتدعاوی تغییر کاربری بدون اخذ مجوزهای قانونیدعاوی معاملاتی متناقضدعاوی فروش مال غیریک مورد خیانت در امانتدعوای جعل اسناد ملکیبرخورد با سند جعلیگذر زمانگاهی ممکن است به دلایلی یکی از طرفین بلافاصله پس از وقوع جرم نتواند از طرف مقابل شکایت کند و پس از گذشت مدتی طولانی برای طرح شکایت به دادگاه مراجعه کند.

اما طبق قوانین مربوط به مرور زمان شکایت، وقتی ماه ها یا سال ها از وقوع جرم می گذرد، شاکی باید ابتدا بررسی کند که دعوای او مشمول مرور زمان نیست و ببیند آیا امکان طرح دارد یا خیر. یک شکایت. مهلت قانونی وی برای شکایت به پایان رسیده است.علاوه بر طرح شکایت، در بحث تعقیب و صدور و اجرای حکم نیز بحث مرور زمان مطرح می شود. 

مدت زمان هر جرم با توجه به مجازات آن در قانون مشخص شده است. ماده 19 قانون مجازات اسلامی جرایم را بر حسب مجازات در 8 درجه طبقه بندی کرده است و در مبحث چهارم از فصل دوم قانون مجازات مصوب 1391 در مواد 105 تا 113 به بحث مرور زمان پرداخته شده است. به درجه جرم .

لازم به ذکر است که بحث مرور زمان فقط مربوط به جرایم تعزیری است و شامل جرائمی که منجر به قصاص می شود نمی شود.

انواع بررسی زمان عبارتند از:انقضای شکایتبررسی زمان پیگیریبررسی زمان رسیدگیبررسی زمان اجرای حکممروری بر انواع سرقت های تعزیریدوره زمانی در واقعی استپرونده های قضاییدر مورد مطالبات ملکی و مدت زمان در هر یک از این دعاوی قوانین زیادی وجود دارد. به همین دلیل برای اطلاع از بازه زمانی دقیق در دعاوی ملکی خود بهتر است به وکلای متخصص در امور ملکی مراجعه کنید.