سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محرومیت از ارث

محرومیت از ارث

ارث و سلب ارث یکی از موضوعات مهم در حقوق کشور ماست که می دانید حتی در قرآن هم به آن اشاره شده است. البته قوانین ارث در کشور ما به خاطر دین ما که اسلام است کمی متفاوت است. پس وقتی مردم در ایران ارث را تقسیم می کنند باید هم به قوانین و هم به فقه اسلامی و هم به قرآن توجه کنند. ارث متفاوت است. مثلاً ممکن است در حکومتی، ارث به طور مساوی بین دختر و پسر تقسیم شود، اما در حکومت دیگر، دختر حق ارث ندارد. محروم از ارث؟ یا بهتر است بگوییم آیا می توانیم وراث اصلی را بعد از فوت از ارث محروم کنیم؟

 

در اینجا قصد داریم توضیحاتی را در این زمینه به شما ارائه دهیم.

 

هر فردی که زنده به دنیا می آید برای دارایی خود ظرف اعتبار قانونی دارد، در این ظرف مجموع دارایی های مثبت و دارایی های منفی در طول عمر فرد ایجاد می شود. وقتی انسان می میرد این ظرف اعتبار از شخصیت او جدا می شود. به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل تحت عنوان ترکه یا دارایی وجود خواهد داشت و ادامه خواهد داد

 

ارث زن و شوهر:

 

اگر زن و شوهر با شرایطی که در فقه و شریعت مقرر شده است، یکدیگر را دشنام دهند و یکی از آنها در زمان طلاق فوت کند، دیگر از یکدیگر ارث نمی‌برند و لعن موجب سلب ارث می‌شود.

 

نفرین و بی ارث بردن

وکیل ارث در شیراز در این زمینه توضیح داد: لعان در لغت به معنای دشنام دادن و دشنام دادن به یکدیگر است و در اصطلاح حقوقی به این معناست که زن و شوهر با قسم خاص به یکدیگر ظلم کنند. لعان زمانی محقق می شود که شوهر زن را متهم به زنا کند یا فرزندی را که زن به دنیا آورده است نپذیرد و بگوید فرزند از آن او نیست. یک بار قسم بخورد و بار پنجم این جمله را بگوید: لعنت خدا بر من اگر دروغگو باشم یا دروغ بگویم.

 

قسم خوردن توسط یک زن:

 

زن نیز باید چهار بار قسم بخورد که مرد در این مورد دروغ می گوید و به او تهمت می زند. و باید این جمله را بگوید: غضب خدا بر من اگر راست گفته باشد.

 

پس از ادای سوگند:

 

پس از ادای سوگند از سوی زوجین، هر دو در این امر سوگند یاد کردند، زن برای همیشه بر شوهرش حرام می شود و فرزند ملعون به شوهر نمی پیوندد.

 

فوت شده:

 

وکیل ارث در اصفهان توضیح داد: اگر متوفی تا زمان فوت در مورد اموال خود تصمیمی نگرفته باشد، فقط می تواند با وصیت به مقدار محدودی از اموال خود تصمیم بگیرد. در واقع اگر متوفی وصیت داشته باشد می‌تواند بعد از اینکه فوت او مزاحم ثلث اموالش باشد، بیش از این مقدار در صلاحیت میت نیست و این ورثه هستند که باید در مورد آن تصمیم بگیرند.

محرومیت های قانونی از ارث چیست؟

1) اگر وارثی وارث خود را بکشد از ارث محروم می شود.

 

2) کافر از مسلمان ارث نمی برد، اما اگر کافر بمیرد و در بین وارثان او مسلمان باشد، از کافر ارث می برد.

 

3) اگر در اثر رابطه نامشروع زن و مرد، فرزندی به دنیا بیاید، فرزند زنا از پدر و مادر ارث نمی برد و به این معنا از ارث محروم می شوند.

 

4) اگر زن و شوهر یکدیگر را دشنام دهند و یکی از آنها در مدت طلاق بمیرد، دیگر از یکدیگر ارث نمی برند و لعن موجب سلب ارث می شود.

 

5) اگر فرزندی به دلیل دشنام از طرف پدر طرد شود، نه پدر از فرزند ارث می برد و نه فرزند از پدر، اما اگر پدر از دشنام اعراض کند، فرزند می تواند ارث ببرد، اما اینطور نیست. در مورد پدر صادق است. تبدیل شد.